Klagen

Niets zo vervelend wanneer je geconfronteerd wordt met eindeloos geklaag. Ontevreden mensen, daar zit je niet op te wachten. En natuurlijk kan er iets mis gaan. Het is gewoon menselijk. Iedereen weet dat ook. Fouten worden nu eenmaal gemaakt.

Een klacht indienen is prima, daar kan iedereen van leren. Maar waarom wordt het vaak zo ingewikkeld? Eerlijk gezegd maakt het niet zoveel uit of het gaat om degene die klaagt of de beklaagde zelf. Beiden hebben gelijk en meestal voelen zij zich diep ellendig over de ontstane situatie.

Je doet je uiterste best voor je klant, toch is deze ontevreden en weigert de rekening te betalen. Een brief op poten wordt geschreven, er wordt gedreigd met een klacht bij de beroepsorganisatie en je naam wordt door het slijk gehaald. Het voelt niet goed. Heb je nog zin om hier iets van te leren? En wat valt er te leren?

We willen allemaal gehoord worden, maar de manier van klagen vindt veelal geen gehoor. Wanneer je je gevoel van onvrede dumpt bij een ander. Degene die de bagger over zich heen krijgt is niet gemotiveerd om een goed gesprek met de klager aan te gaan. Wat weer wordt ervaren als een afwijzing en wederom niet gehoord worden.

Hoe zou jij dit oplossen? Denk je laat maar zitten dat geld, ik heb geen zin in gezeur? Of misschien denk je dat je moet vechten om je goede naam gezuiverd te krijgen?
Wat het ook is, het is een lose-lose situatie. Hoe los je het dan op?

Wat er ook gebeurd is kun je niet veranderen. Enkel wat het met je doet. En wat het met je doet, heet eenvoudigweg gevoel. En gevoel is altijd persoonlijk. Niemand is verantwoordelijk voor jouw eigen gevoel. Dat is altijd persoonlijk. Dat geldt voor de klager, maar ook voor de beklaagde.

Dat te beseffen geeft ruimte. Het is ok om boos te zijn of verdrietig, maar wanneer je dat “dumpt” bij een ander, dan krijg je het meestal als een boemerang terug.

Schrijf het van je af. Lekker ongezouten, gewoon alleen voor jezelf. Lees het drie keer hardop en ervaar dat je rot gevoel verdwijnt. Je erkent je emoties. En niemand die dat beter kan dan jijzelf. En daar zit het begin van de oplossing. Daar lost het geklaag op. Goed voor jezelf, goed voor een ander. Win-win!
Wat er is gebeurd kun je niet veranderen, wel wat het met je doet!  Bestel hier je E-book.

0 antwoorden

Wil je een reactie achterlaten?

Voel je vrij en draag bij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *