Stop met oplossen

Stop met oplossen!

Hoe gaat het? Oh goed!

Het is beleefd om dat te zeggen.

Stel dat je zou zeggen, dat het niet goed gaat. Dat je ontzettend baalt van je relatie, je kinderen, je vrienden, je werk, je lijf, je buren…. Dat je verdrietig bent omdat er iemand is overleden die je dierbaar was. Dat je niet weet hoe je de huur of hypotheek de komende maand moet betalen. Dat je je zorgen maakt om je kinderen. Dat je bang bent dat je partner niet meer van je houdt? Dat je je alleen voelt. Dat je geen enkele vervulling haalt uit je werk.

Daar zit toch niemand op te wachten. Daar val je anderen niet mee lastig, bovendien valt het niet op te lossen, toch?

Bovendien ken je dat maar al te goed van anderen. Hoe vaak heb je de problemen van anderen aangehoord, hoe vaak heb je adviezen gegeven en hoe zelden zijn deze opgevolgd?

Het helpt toch niet. Waarom moeilijk doen? Laten we het er niet over hebben. Dan gaat het wel over en kunnen we verder.

 

Voelt het goed? Ben je tevreden?

Ik heb het ook altijd zo gedaan. Gewoon doorgaan. Emoties zijn lastig. Ik wilde het er eenvoudigweg niet over hebben. Ik wil niet geconfronteerd worden met mijn eigen pijn en onmacht. Maar gek genoeg heb ik het daardoor ook in stand gehouden. Jaar in jaar uit. En ik was mij er niet van bewust.

Totdat ik ontdekte dat het anders kan. Dat je het onderliggende issue, wel kunt oplossen. En het kan helen. Voor mij is het een dag en nacht verschil tussen mijn leven “overleven” of “voluit leven”.

 

Hoe kun je iemand helpen?

De realiteit begrijpt iedereen. Het is juist de impact die we herkennen en graag willen oplossen.

Dat doel bereik je het snelst wanneer je stopt met adviseren of oplossen. Het gaat nooit over datgene waar je denkt dat het over gaat. Bespaar jezelf een hoop energie en frustratie.

Begin daarentegen met luisteren en probeer te begrijpen. Oprecht met je hoofd en je hart. Dat is al een hele vooruitgang. Dan maak je meters ook al denk je van niet.

Ik herinner me nog altijd mijn eerste mediationgesprek bijna 20 jaar geleden. Ik pakte het anders aan.

De cliënt gaf mij na afloop van de gesprekken terug:

“Eindelijk een advocaat die naar mij luistert!”

Ik dacht dat ik dat altijd deed, maar eerlijk gezegd luisterde ik als advocaat met mijn hoofd en mijn kennis. Het had niets met mijn hart te maken, dat weet ik nu. Een verademing en een stuk eenvoudiger om je daar bewust van te worden en het daadwerkelijk anders te kunnen doen. Effectief, met dunnere dossiers en resultaten die vervullen.

Meer weten? vanharte@wel-com.nl

 

Reacties