Ik ben géén banaan
In dit boek ziet de klas wat er gebeurt als een naam een grap wordt.
En hoe je via zes eenvoudige “ui-vragen” van rotgevoel naar herstel en verbinding gaat,
zónder de schuld bij een ander te leggen.
In *Ik ben geen banaan* ontmoet een kind een banaan,
die luistert zoals niemand ooit deed.
Samen ontdekken ze dat gevoelens geen vijanden zijn,
maar wegwijzers:
naar jezelf, en naar de ander.
Waarom dit in de klas werkt
Concreet en veilig: het pesten rond Chiquita’s naam is herkenbaar, maar niet moralistisch.
Praktisch hulpmiddel: de ui-methode leert kinderen gevoelens te onderzoeken: wat gebeurde er, wat voelde ik, wat vond ik van de ander en van mezelf, en wat is waar?
Van “stop met pesten” naar begrijpen: de dynamiek tussen pesters, meelopers, omstanders en volwassenen wordt zichtbaar èn oplosbaar.
Past bij SEL / burgerschap: empathie, zelfbeeld, verantwoordelijkheid nemen voor je gevoel en je gedrag.
In de klas te gebruiken voor
kringgesprek over pesten en groepsdruk
social-emotional learning lessen
startpunt voor een anti-pestproject
rollenspellen / reflectie-opdrachten
In het boek bevindt zich een link voor het werkblad behorende bij het boek.












