Perfectionisme
Wanneer je mij een aantal jaren geleden zou zeggen dat ik een perfectionist ben, dan zou ik het ontkennen. Simpelweg omdat ik denk dat het nooit goed is en dat het altijd beter kan. Dus perfect zal het nooit worden.
Laat dat nou precies het kenmerk zijn van een perfectionist:)
Gelukkig ben ik niet de enige.
Misschien herken je je in dit verhaal:
"Ik stel hoge eisen aan mezelf en aan andere en kan in sommige opzichten erg perfectionistisch zijn. Soms raak ik gefrustreerd wanneer anderen niet dezelfde werkwijze heeft of dezelfde hoge eisen stelt. Ik vind het soms moeilijk mijn emoties en irritaties daarin te verbergen."
Heel normaal en menselijk. Niets mis wanneer je het graag goed wilt doen, wie wil dat niet?
Toch kan het je in de weg zitten, wanneer frustraties steeds hoger oplopen in relatie met anderen. Dan schiet het niet op. Je bereikt je doel niet.
Het is gemakkelijk om dan te zeggen dat je vooral minder moet doen, dat je niet teveel hooi op je vork moet nemen, of dat je niet zulke hoge eisen moet stellen. Dat je aardig of geduldig moet zijn. Etc.
Het kan allemaal waar zijn, maar het maakt meestal geen enkel verschil.
De oplossing zit in je zelf, maar waar dan?
Dat is wat je leert in de TOPopleiding. Heel praktisch en effectief.
"Eindelijk mijn manager gesproken. Ik wist precies wat ik wilde zeggen. Wat voelt dit goed!! Hij voelde zich wel verantwoordelijk en vroeg meteen wat hij beter had kunnen doen, dus meteen daar heel open over en weer over gesproken. Maar vooral sprak hij uit dat hij trots was. Hoe bijzonder is dit!"
Geen pilletje, geen quick fix, wel een super effectieve methodiek om weer op één golflengte met elkaar te communiceren.
Wil je dit ook? Het kan!