Verwachtingen
Herken je dat? Je doet iets omdat je denkt dat je dat moet doen. Omdat anderen dat van je verwachten, althans dat denk je. Alles doen voor een ander. Als de klant maar tevreden is. Maar hoe kun je zeker weten wat een ander wil? Waar hij of zij echt behoefte aan heeft? Dat is niet zo eenvoudig. We zeggen meer niet dan wel. We communiceren met woorden en zonder woorden. Wat zeg je wel en wat zeg je niet? Waar gaat het echt om? Van een ander weet je dat niet. Ook al denk je van wel. Ook al denk je te weten dat de klant om een juridische oplossing vraagt omdat je nu eenmaal advocaat bent. Niets is wat het lijkt! Mensen vragen om iets, dat klopt, maar wanneer je echt weet waar het echt om gaat en wat de onderliggende behoefte is, dan wordt het allemaal een stuk eenvoudiger.
Zo ook voor één van onze deelnemers aan de TOPleiding die de mediation vaardigheden wilde toepassen in haar advocatenpraktijk. Aanvankelijk dacht zij dat dat niet kon. Totdat zij zich realiseerde dat zij het zelf onnodig ingewikkeld maakte en alleen maar bang was dat zij niet aan de verwachtingen zou voldoen. Maar ja, hoe kun je weten wat een ander van jou verwacht? Je hebt lef nodig om je hart te volgen. Dit is haar ervaring.
„Mijn nieuwe cliënte zat in een enorme strijd met haar ex. Ik heb het dit keer anders aangepakt en de vaardigheden uit de opleiding toegepast. Mijn cliënte ging na afloop van ons gesprek naar haar ex. Het was fantastisch. Zij kon haar aandeel in het conflict zien en heeft dat ook gedeeld met hem. Zelfs excuses aangeboden. Bijzonder dat hij huilde en inzag dat het zo niet verder kon. Ze hebben elkaar geknuffeld. Ze belde me daarna op voor het maken van een nieuwe afspraak samen met haar ex. Erg mooi. Je kunt als advocaat en mediator zoveel meer betekenen dan ik aanvankelijk had gedacht. Zoveel relaxter voor mijzelf ook. Cliënten tevreden en mijn dossiers blijven dunner.”