Wanneer ik met mensen praat over het oplossen van conflicten, dan hoor ik vaak: Je moet met mijn collega praten, met mijn partner, ouders, buren, etc. Ik begrijp dat ook. Je hebt een issue met iemand en het is heel logisch en menselijk om de oorzaak en de oplossing te zoeken bij de ander. Dat heb je vast al vaak geprobeerd. Je vertelt iemand hoe het zit, wat hij/zij moet doen of laten en dan denk je dat het is opgelost. Of je sluit een compromis.
Zo sprak ik onlangs met een ondernemer die jaren geleden een aanvaring had met zijn compagnon. “Ik dacht dat de zaken goed gingen. Tot die bewuste kerstavond. We hadden een super mooi jaar gedraaid en een mooie kerstviering gehad met het personeel. Aan het eind van die dag komt mijn compagnon bij mij en zegt dat hij de overeenkomst met mij opzegt en dat ik kan opstappen. En wel meteen! Het was als een donderslag bij heldere hemel. Ik had dit totaal niet zien aankomen. Van de ene op de andere dag kon ik mijn koffers pakken. Ik wist niet wat me overkwam. Het was nota bene met kerstavond! Dat doe je toch niet!”
Hij vertelt dat het hem geen windeieren heeft gelegd.”Ik had aandelen in het bedrijf en mijn compagnon heeft mij er een zeer goede prijs voor betaald. Alleen is het conflict nooit opgelost. Als ik er en nog aan denk word ik weer witheet. Waarom heb ik dat niet zien aankomen en waarom hebben we het niet kunnen oplossen? Het ging hartstikke goed met het bedrijf, onvoorstelbaar!”
Hoewel het al jaren geleden is gebeurd en hoewel het hem financieel aan niets ontbreekt, knaagt het toch. De angel is er duidelijk niet uit. Hij zegt: “jij zou met hem moeten praten! Dan zou hij inzien dat hij volledig fout gehandeld heeft!” Ik geef aan dat ik dat zou kunnen doen, maar heel waarschijnlijk zal de ander hetzelfde zeggen.
Wanneer je een conflict heb met iemand dan weet je altijd wie begon, wie schuld heeft en wie het moet oplossen. Je wijst met je vinger. En dat doe je helemaal niet bewust. Dat doe je omdat je daar ook echt van overtuigd ben. En ik doe dat ook. Als de ander mij zou begrijpen, als de ander een keer zou luisteren, als de ander sorry zou zeggen……tja dan zou het zo opgelost zijn. Het slechte nieuws is dat een ander dat niet doet.
Het goede nieuws is dat je niet hoeft te wachten op een ander. Je kunt zelf iets doen.
De ondernemer met wie ik sprak, zuchtte en zei: Je hebt gelijk. Ik wil van dat knagende gevoel af. Ik zei: mooi! Laten we beginnen!
Je hebt niets te verliezen en heel veel te winnen. Wil je ook beginnen? Begin vandaag.
Download het gratis ebook: “Wat er is gebeurd kun je niet veranderen. Wel wat het met je doet!”