Mijn kind wil niet meer naar school
30 januari 2025 
2 min. leestijd

Mijn kind wil niet meer naar school

Van Strijd naar Samenwerking: Een Transformatief Verhaal uit het Basisonderwijs

Als interim-directeur in het basisonderwijs sta ik dagelijks voor uitdagingen. Maar sommige momenten blijven je bij. Dit is het verhaal van een jongen die niet meer naar school wilde – en hoe de aanpak vanuit transformatieve conflictoplossing een wereld van verschil maakte.

Een wanhopige moeder

Op een dag kreeg ik een telefoontje van een moeder. Haar zoon wilde niet meer naar school. Hij zag het zelfs helemaal niet meer zitten. De urgentie in haar stem raakte me. Wat was hier aan de hand?

Ik luisterde en hoorde hoe haar zoon al een tijd niet lekker in de groep lag. De situatie was geëscaleerd en de jongen voelde zich buitengesloten. Wat moest ik doen? Ik wist het niet meteen, maar nodigde de moeder uit op school en vroeg intussen de leerkracht naar haar ervaringen.

Een klas vol emoties

De leerkracht vertelde dat de jongen een gehoorstoornis had en dat sommige kinderen moeite hadden met zijn gedrag. Samen met de moeder en de juf besloten we het gesprek aan te gaan met de klas. Ons doel? Een veilige terugkeer naar de groep.

De volgende dag stond ik voor de klas en vroeg wie bereid was mee te denken over een oplossing. Vijf kinderen staken hun vinger op – maar niet om te helpen. Met felle ogen lieten ze weten dat ze niet mee wilden werken. Een onverwachte, confronterende reactie.

Maar in plaats van weerstand te bieden, erkende ik hun eerlijkheid. Ik prees hun moed om ‘nee’ te zeggen in plaats van sociaal wenselijk ‘ja’. Dit simpele gebaar brak het ijs. De kinderen begonnen te vertellen wat hen dwarszat en wat zij anders wilden. Langzaam ontstond er een sfeer van samenwerking. Na een uur was de klas bijna euforisch: ze wilden samen een oplossing creëren.

De kracht van vertrouwen

Maar toen de volgende dag de jongen niet op school verscheen, wist ik dat er nog werk te doen was. Samen met de juf ging ik naar hem toe. We vertelden hoe zijn klasgenoten hadden gereageerd. Hij luisterde, maar wendde zich van ons af.

Toen besefte ik: hij kon dit gewoonweg niet geloven. Hij had al zo vaak ervaren dat het anders ging. Dus benoemde ik precies dat gevoel. Op dat moment veranderde zijn houding. Tien seconden later wilde hij met ons mee terug naar school.

Die middag kwam hij na de pauze weer terug in de klas. En wat er in de dagen daarna gebeurde? Dat was niets minder dan een transformatie.

Wat deze ervaring mij leerde

Door mijn opleiding bij WEL-COM als mediator en lifecoach heb ik zoveel meer mogelijkheden gekregen om écht te luisteren, signalen op te pikken en constructieve gesprekken te voeren. Dit verhaal laat zien hoe de juiste communicatie en een open houding verandering teweeg kunnen brengen – niet alleen bij kinderen, maar in elk conflict.

Elke keer ben ik weer ontroerd door de toepassingen van de unieke methodiek o.a. in het onderwijs.

Wil jij ook leren hoe je Transformatieve Conflictoplossing in de praktijk kunt toepassen?
Maandag geef ik een gratis online introductiewebinar over de TOPopleiding Mediation en Lifecoaching.

Meld je aan en ontdek hoe ook jij verschil kunt maken! Met minder moeite, meer resultaat en een enorme voldoening.!

👉 dit is de link om je aan te melden.


Over de schrijver
Wat er is gebeurd kun je niet veranderen, wel wat het met je doet.Shit happens. Vaak denken we dat je er mee moet leren leven. Het is niet anders. Ik dacht dat ook.Totdat ik ontdekte dat je de impact van een gebeurtenis kan oplossen naar volle tevredenheid, vrij en verbonden.Wanneer je het anders wilt, dan kan het ook anders.
Reactie plaatsen